30/11-01   -   Pressemeddelelse

FDIH ser kompetenceløft i regeringens digitale fremtidspakke.

Foreningen for Dansk Internet Handel (FDIH) ser kompetenceløft i regeringens digitale fremtidspakke.

FDIH er glad for udsigten til en indsats med hjemme og skole PC samt digital underskrift. Selvom foreningen altid har været skeptisk overfor overdreven statslig aktivisme på det digitale område. Virksomhederne skal nok selv stå for at udnytte de nye muligheder, hvis regering og ministre til gengæld vil tage vare på eget område: den offentlige sektor. Her er der rigeligt at rive i, når det drejer sig om at bruge de interaktive teknologier i den daglige servicering af borgerne.

Men der er undtagelser: Staten skal sikre gode rammebetingelser. Det handler om, at der skal være gode digitale motorveje o.a.. Først da er det muligt at bringe Danmark frem i førerfeltet.

Gert Birnbacher, der er formand for FDIH, er glædeligt overrasket over regeringens udspil om at genindføre hjemmePC ordningen.

"HjemmePC har sammen med teleliberaliseringen været de vigtigste offentlige initiativer til at styrke den digitale økonomi. HjemmePC er ubureaukratisk og den giver smæk for skillingen. Den fører til, at også almindelige mennesker kan lære at bruge interaktive muligheder. Det er vigtigt for den brede del af det samfundsmæssige kompetenceløft, vi står overfor. Når vores normale uddannelsessystem via skole-PC ordningen bliver bedre i stand til give den yngste del af befolkningen den nødvendige digitale ballast, så er vi godt på vej", siger Gert Birnbacher.

"For det handler dybest set ikke om IT og hardware. Det er kun redskaber. Det drejer sig om den digitale fremtid. De nye interaktive teknologier gør det muligt for samfundet at fungere på en ny og bedre måde. Det gælder både i den private og offentlige sektor, hvor mange produktionsprocesser kan omlægges og understøttes digitalt med store besparelser til følge. Nye produkter og tjenester kan komme til. Det er den korte version af den digitale omstilling, vi over en bred kam skal i gang med. En sådan omstilling kræver et bredt fundament ikke mindst kompetencemæssigt. FDIH efteruddanner hvert år i tusindvis af medarbejdere i den private og offentlige sektor gennem sit lærende netværk. Regeringens nye initiativer flugter derfor godt med FDIH´s holdninger og egne initiativer på området", afslutter Gert Birnbacher.

Hvis du vil vide mere, kan du kontakte FDIHs formand Gert Birnbacher på telefon 40 17 22 42

FDIH - Foreningen for Distance- og Internethandel
Børsen