07/12-01   -   Pressemeddelelse

Ny video giver gode råd om nethandel.

Nu kan danskerne hente gode råd om digital handel direkte på Internettet i form af en såkaldt "video on demand". Det er Foreningen for Dansk Internet Handel (FDIH), der står bag initiativet.

Ved du hvem du handler med, når du køber julegaverne på nettet?
Ved du, hvordan butikken behandler de oplysninger, du videregiver?
Ved du, hvad du skal gøre, hvis der er noget i vejen med den vare, du modtager?
Og ved du, hvordan du undgår misbrug af dankort og kreditkort ved online-betaling?

Selv om flere og flere forbrugere dagligt handler via Internettet, er det trods alt nok de færreste, der kan svare klart ja til disse spørgsmål. Og det er da også baggrunden for, at FDIH nu har taget initiativ til at lave en net-video, der med bistand af en række eksperter på området, giver nyttige råd om rettigheder, forbrugersikkerhed og betaling på nettet.

I videoen optræder blandt andre direktør Lars From, PBS, Anette Høyrup, jurist i Forbrugerrådet, Jens Galatius, chef for Nordea Electronic Banking, Carsten Stenstrøm. IT-sikkerhedschef i Danske Bank og direktør Hans Henrik Agger , FDIH.

Videoen bliver frit tilgængelig som en slags public service program. Det er TDC Internet, Zillion, som står for streaming-teknikken efter princippet "video on demand" så at den kan ses helt eller i uddrag, når man i forvejen er på nettet for at handle og måske pludselig kommer i tvivl om noget.

E-handelsbutikker kan i øvrigt gratis linke til adressen fra deres egen website, som en ekstra service for de kunder, der - måske mens de handler - gerne vil have et par gode råd om klagemuligheder eller onlinebetaling. Programmet om sikker nethandel er produceret af ResearchGruppen og tilrettelagt af journalist Bill Rathje Yderligere oplysninger:
Hans Henrik Agger, Direktør, FDIH på tlf.: 7224 1280 eller pr. mail hha@fdih.net
John Kennedy, Projektleder, FDIH på tlf.: 72241280 eller pr. mail hha@fdih.net

FDIH - Foreningen for Distance- og Internethandel