07/02-02   -   Pressemeddelelse

Nethandlen vokser

Antallet af kortbetalinger i danske netforretninger er vokset fra 502.000 i 2000 til knap 1,5 mio. i 2001, og i januar måned 2002 blev det hidtil største antal kortbetalinger på én måned gennemført - nemlig 224.125 betalinger. Antallet af kortbetalinger i danske netforretninger i januar måned er vokset med 228 % i forhold til januar 2001. I forhold til december 2001 er der tale om en stigning på 35 %. Til antallet af kortbetalinger i danske netforretninger skal lægges de betalinger, der gennemføres på "gammeldags facon" med checks og pr. efterkrav. Så tendensen er, at omfanget af e-handlen vokser. Årsagen til væksten i januar måned ligger i en generel forøgelse af antallet af kortbetalinger hos eksisterende danske netforretninger, ligesom nytilkomne e-forretninger medvirker til at øge det samlede antal betalinger. Det kan heller ikke udelukkes, at eventuelle januarudsalg i e-forretningerne har medvirket til det øgede antal kortbetalinger. Det, der købes i e-forretningerne med betalingskort er alt lige fra blomster og billetter til køb af taletid. En af mange forudsætninger for e-handlens udbredelse er forbrugernes tryghed ved at bruge betalingskort på nettet - og den løbende vækst i antallet af kortbetalinger kunne tyde på, at forbrugerne er blevet trygge ved at betale med kort i e-forretningerne. Både PBS og FDIH gennemførte i vinteren 2001 kampagner, der skulle medvirke til at øge trygheden hos forbrugerne, og det er sandsynligvis også effekten af sådanne kampagner, der nu viser sig i tallene. FDIH udsendte således i december 2001 en video, hvor en række eksperter på området giver forbrugerne gode råde om rettigheder, forbrugersikkerhed og betaling på nettet. En række e-forretninger har linket til denne video som en ekstra service til deres kunder. FDIH's video er frit tilgængelig, og e-forretninger, der ønsker at vise den på deres website skal blot linke til videoen på www.rgtv.dk For yderligere oplysninger, kontakt venligst FDIH: Formand Gert Birnbacher, tlf.: 40 17 22 42, e-mail gb@fdih.dk PBS: Kommunikationschef Pernille Kylling, tlf.: 44 89 24 01, e-mail: prk@pbs.dk

FDIH - Foreningen for Distance- og Internethandel
Børsen