27/06-02   -   Pressemeddelelse

FDIH ønsker garantier for internetbrugerne

FDIH opfordrer Internetudbyderne til at være mere proaktive, når det gælder om at forhindre en ny type af telebedragere som snyder danske internetbrugene.

I nyhedsudsendelser den 25.6.02 blev det vist hvorledes smarte udenlandske firmaer lokker uskyldige danske internetbrugere i en telefonfælde. Internetbrugernes computere ringer dyre telefonnumre i udlandet op uden at abonnenten er klar over det. Forbrugerne har efterfølgende svært ved at undgå at betale de dyre telefonregninger som bliver fremsendt af de danske teleselskaber

Gert Birnbacher, der er formand for FDIH, er bekymret for udviklingen.

"I FDIH bruger vi en meget stor del af kræfterne på at sikre, at der er ordentlige og trygge rammer for netbrugerne. Både når de handler via nettet eller når de bare surfer rundt. Den seneste udvikling med telefusk er et tilbageskridt fordi den kan være med til at ødelægge netbrugernes tillid. Selvom omfanget af snyderiet formentlig er begrænset ser vi derfor med alvor på sagen" siger Gert Birnbacher

"Vi har derfor taget kontakt til udbyderne for at få dem til at gøre en større indsats for at finde en løsning på problemerne. Vi henstiller, at man fra selskabernes side gør sig de største anstrengelser for at få løst problemerne enten teknisk eller administrativt. Og vi regner helt klart med, at teleselskaberne er lige så interesserede, som vi i at etablere ordentlige og trygge rammer for deres internetkunder." slutter Gert Birnbacher.

FDIH - Foreningen for Distance- og Internethandel
Børsen