07/05-02   -   Pressemeddelelse

Dansk Dataforening: Gem dine telebilag - de kan være guld værd!

Dansk Dataforening har anlagt retssag mod TDC (tidl. Tele Danmark) med et krav om, at TDC skal tilbagebetale for meget indkrævet lejeindtægt for leje af faste kredsløb. Sagen er anlagt på vegne af Novo Nordisk A/S, men drejer sig i alt om et beløb i størrelsesordenen 250 mio. kr., som foreningen mener, danske virksomheder har til gode.

Retssagen blev anlagt i 2000 - og nu er det nødvendigt, at TDC-kunder, der i perioden 1. juli 1997 - 15. august 1999 har lejet faste kredsløb, gemmer deres telebilag, så de i tilfælde af at Dansk Dataforening vinder retssagen, kan gøre deres krav gældende over for TDC. Derfor starter Dansk Dataforening nu kampagnen: Gem dine telebilag - de kan være guld værd.

- Vi opfordrer de danske virksomheder til at sikre sig, at telebilagene bliver gemt, siger Dansk Dataforenings direktør Tony Franke. Det er en ganske enkel opgave at bede enten økonomiafdelingen eller it-afdelingen om at finde disse bilag og gemme dem. Vi forventer dom i sagen ultimo 2002 eller primo 2003, og hvis Dansk Dataforening vinder sagen, bliver det enkelt for alle virksomheder, der har lejet faste kredsløb i den samme periode, at få det for meget betalte tilbage - hvis altså man stadig har de bilag, der dokumenterer, at man lejede faste kredsløb i perioden.

Sagen begyndte, da Telestyrelsen i sin årsrapport "Status 99" konstaterede, at TDC havde haft indtægter på faste kredsløb, der var 15 % for høje i forhold til telelovgivningen, der kræver en omkostningsbestemt takstfastsættelse.

- Vi håber med denne kampagne at kunne få udbredt budskabet om, at det er vigtigt nu at gemme sine gamle TDC-bilag, understreger Tony Franke.

På Dansk Dataforenings hjemmeside, www.ddf.dk/teleretssag, kan man finde flere oplysninger om sagen. Det er også muligt at tilmelde sig en mailingliste, så man løbende bliver opdateret om sagen - og får besked, når sagen er afgjort.

Dansk Dataforening
St. Kongensgade 59 A