05/02-02   -   Pressemeddelelse

Danmarks største bogauktion til fordel for Kræftens Bekæmpelse

Kræftens Bekæmpelse udgiver torsdag den 28. februar en digtsamling om børns forhold til det at miste. 125 digte er udvalgt blandt de 1.158 indsendte bidrag fra efterårets digtkonkurrence om sorg for børn og unge.
Vinderen af konkurrencen er den 17-årige gymnasieelev Gitte Hedelund fra Padborg, der udover at få udgivet sit digt - også får sat musik til af komponisterne Jesper Winge Leisner og Michael Hardinger.
Gitte Hedelund mistede sin bedste ven Lasse, da de begge var 13 år og gik i 7. klasse. - Det var svært at undvære ham, og jeg savnede ham rigtig meget. Samtidigt var jeg fyldt op af en hel masse følelser, siger Gitte Hedelund

Som optakt til offentliggørelsen indleder Bog & idé i samarbejde med auktionssiden QXL.dk tirsdag den 5. februar Danmarks hidtil største
bogauktion på nettet. Alle indtægter fra auktionen går ubeskåret til Kræftens Bekæmpelses udgifter til udgivelsen af digtsamlingen. Auktionen varer indtil tirsdag den 26. februar. Der kan afgives bud 24 timer i døgnet.
Blandt de ting, som brugerne kan byde på, er signerede bøger med bl.a. statsminister Anders Fogh Rasmussen, Johannes Møllehave, Suzanne Brøgger Svend Åge Madsen m.fl.
Det er også muligt at få en forfatter eller skuespiller hjem i stuen. Man kan f.eks. byde på foredrag med forfatteren Ib Michael eller skuespilleren Søren Østergaard.

-Jeg er sikker på andre børn og unge, der har mistet, kan få glæde af digtsamlingen, siger Per Bøge, pædagogisk konsulent i Kræftens Bekæmpelse.
Digtkonkurrencen er en del af Kræftens Bekæmpelses projekt om børn og sorg.

FAKTA:
Hvert år mister over 4.000 danske børn deres far eller mor på grund af et dødsfald.
Projekt OmSorg har til formål at få voksne, som møder børn og unge i sorg til at erkende, at de har et ansvar. Det er ikke så svært at hjælpe et barn i sorg, som mange voksne tror. Det handler grundlæggende om at turde. Turde vise nærvær og turde give rum til at børn kan tale om og arbejde med deres følelser og forhold til livets store spørgsmål, herunder det at miste, sorg og død.

Bog & idé
Lundagervej 21