24/08-01   -   Pressemeddelelse

Enovasion opsluger eBiz

Det danske IT udviklingsselskab eBiz bliver nu opslugt af Enovasion, der fremover skal sælge og tilpasse de produkter eBiz har udviklet. Samtidig overtager Enovasion det lukrative salg af amerikanske NextPages produkter i hele Norden.

Enovasions overtagelse af eBiz er allerede en realitet. De to Brandts-selskaber er således rykket sammen og medarbejderne hos Enovasion er ved at blive uddannet i de nye produkter, som eBiz tilfører selskabet.

"Vi så en fordel i en hurtig overtagelse. Enovasion har været en virksomhed med fokus på internetløsninger blandt andet til det offentlige, mens eBiz har været et udviklingsselskab inden for samme område. Det har vi ment, er et godt grundlag for en overtagelse, og det giver os adgang til ny avanceret teknologi blandt andet til XML teknologien", siger Steffen Saxil, direktør i Enovasion.

Forhandling i hele Norden
I forbindelse med Enovasions overtagelse af eBiz følger også forhandlingen af NextPage produkter i hele Norden. NextPage leverer en softwareplatform, der fjerner de traditionelle barrierer, så som at informationerne ligger alle mulige steder og i alle mulige formater. Det bygger på samme filosofi som musiktjenesten Napster, hvor man også fra et sted kunne udveksle data fra spredte kilder.

"Vi betragter overtagelsen af eBiz som en markant styrkelse af vores forretning, fordi vi kan tilbyde såvel virksomheder som kommuner, at deres brugere via f.eks. en hjemmeside kan få adgang til en række oplysninger, uden at man skal i gang med at omlægge det hele til nye store systemer. Man placerer nærmest systemet ovenpå og genbruger alle de kendte systemer. Derfor venter vi os meget af NextPage og af Metapublish, som eBiz selv har udviklet. Metapublish fungerer efter samme princip og er så til gengæld rettet mod en anden målgruppe. Vi tror, det bliver en meget lukrativ forretning", siger Steffen Saxil, direktør i Enovasion.

Nyt millionmarked
Steffen Saxil tør ikke sætte beløb på værdien for Enovasion. For selv om der er tale om en færdig-udviklet teknologi, så er markedet kun lige ved at starte.

"Vi vil opleve et enormt boom i det her marked. Ingen tvivl om det. Man slipper for at lægge data over i et nyt system. Man kan bevare det kendte og nøjes med at hive det op i en ny ramme. Det vil spare mange for millioner af kroner. Derfor vil vi også opleve et enormt marked i Norden, men det bliver jo næppe et marked, vi får lov til at have for os selv", siger Steffen Saxil.

Ifølge Gartner Group vil 30 procent af de amerikanske virksomheder bruge systemerne om bare to år, og ifølge Steffen Saxil er amerikanerne ikke engang i front på området.

"Europa er langt fremme. Eksempelvis ser vi, at mange af vores svenske kolleger har en endda overordentlig fornuftig forretning og et endog meget stort kundegrundlag på området"; siger Saxil.

Han vurderer dog, at Enovasion i kraft af sin styrke på blandt andet det offentlige område hurtigt vil være i stand til at tegne aftale hos landets kommuner. Blandt kunderne hos Enovasion er blandt andet Udenrigsministeriet. NextPage har blandt andet Deloitte & Touche som kunde.

Yderligere oplysninger hos: Direktør Steffen Saxil, Enovasion på telefon 77 31 20 55 / 40 46 96 34.

Waterfront Communications A/S
Ehlersvej 11