28/01-02   -   Pressemeddelelse

Nye Compaq servere sparer strøm og plads

Compaqs Adaptive Infrastructure vision bliver sat i relief med introduktio-nen af en ny generation af ProLiant BL e-Class server blades og den tilhø-rende ProLiant Essentials-softwarepakke

Compaq kunne mandag introducere de første produkter til støtte for den nye Adaptive Infra-structure strategi. Der er tale om den første af en ny række servere, en ProLiant BL e-Class Server Blades (af nogle allerede kendt som QuickBlade), som er det fysiske bevis på en helt ny fastsættelse af normer omkring antallet af CPU'er i et rack. Desuden er maskinen så energi-bevidst opbygget, at strømforbruget reduceres med op til 10 gange i forhold til de eksisterende servertyper. Samtidig med præsentationen af QuickBlade kunne Compaq præsentere den første ProLiant Essentials-softwarepakke, der er født til at give de nye servere endnu flere værdifulde funktio-ner. ProLiant Essentials-softwarepakken er samtidig udviklet, så den kan tilføre værdi i de eksi-sterende serverlinjer. Også den nye QuickBlade-server kan indføres i eksisterende miljøer, så man i takt med behovet kan tage de mange nye fordele i brug. - ProLiant Essentials-softwarepakkens understøttelse af eksisterende udviklingsværktøjer og standardapplikationer gør det let for kunderne at integrere de nye servere i deres eksisterende miljøer. Da QuickBlade tillige er kompatibel med virksomhedernes nuværende IT-installation, kan man gå i gang med den ny teknologi samtidig med, at man beholder den eksisterende, siger markedschef Karl Hansen fra Compaq Computers. De nye servere er så kompakte, at man kan installere 280 servere i et standard 42U (Unit) rack. En sådan koncentration af CPU'er vil normalt give en enorm udvikling af varme og et stort strømforbrug. Men ProLiant BL e-Class server kræver ikke mere end 25 watt - en markant reduktion i energiforbruget og i udgiften til køling af serverrummet. Begge lanceringer er med til at understrege Compaqs position som markedets førende leve-randør, når det gælder teknologisk udvikling og nyskabelse på serverområdet. Populært sagt giver de nye produkter virksomhederne mulighed for hurtigt og automatisk at reducere omkostninger uden samtidig at give køb på krav til fleksibiliteten og hurtig imple-mentering af ændringer. Formålet er, at levere en IT-platform, der fungerer optimalt i et forret-ningsmiljø, der er i konstant forandring. Med den nye softwarepakke får kunderne en række enkle værktøjer, som understøtter og øger værdien af eksisterende servere. Værktøjerne sikrer eksempelvis, at den driftsansvarlige har komplet styring af installationen uanset tid og sted, automatisk kan idriftsætte flere servere og giver kapacitetsstyring til store SMP-servere. Compaq BL e-Class Server front-end server blades leverer ægte serverydelse baseret på ULV-processorer fra Intel. Chipsættene er robuste og solidt gennemtestede, ligesom de under-støtter fuld hukommelsesbeskyttelse baseret på ECC (error correcting code), hukommelsesud-videlse og I/O i serverklasse. Med QuickBlade bygger Compaq videre på en lang tradition for at definere banebrydende serverteknologi, her mod de stadigt mere pladsbesparende og modulopbyggede serverarki-tekturer, som efterspørges. Når de nye servermiljøer skal sættes i drift og administreres, og hastigheden skal i vejret, skal det samtidig ske på enkel og smidig vis. Derfor spiller virtuelle administrationsværktøjer en vigtig rolle i dag en vigtig rolle.

Newsline A/S
Strandvejen 100