16/04-02   -   Pressemeddelelse

Compaq orienterer bredt om stigende priser på PC'er

I forbindelse med de forventede prisstigninger på PC-komponenter har Compaq på forhånd sendt orientering til både forhandlere og slutbrugere.

Compaq Computer har for kort tid siden udsendt en orientering til sine forhandlere og kunder om prissituationen på PC-området. Orienteringen er blevet sendt ud, fordi stigende priser på komponenter ser ud til at få en negativ effekt på PC-priserne. Ifølge analysehuset Gartner ventes priserne på PC'er derfor at stige med gennemsnitlig 10 procent i indeværende år.

Det er især priserne på hukommelse (RAM) der er begyndt at stige. Det sker efter at kunderne i flere år har oplevet faldende eller stærkt svingende pristendenser. Med baggrund i den seneste analyse fra Gartner Dataquest har Compaq derfor valgt en åben linje og fundet det naturligt at give både forhandlere og kunder en forklaring på, hvad der reelt sker med markedet, og hvad prisstigningerne skyldes. Compaq har valgt ikke at forsøge at skjule prisstigningerne overfor kunderne, men i stedet orientere åbent om den kommende markedssituation.

Da der er tale om påvirkninger udefra har Compaq ikke mange muligheder for at begrænse prisstigningerne. I orienteringen fra Compaq er det i stedet blevet understreget, hvad henholdsvis forhandlere og kunder kan gøre for at begrænse prisstigningerne. Blandt andet bør kunderne nu i højere grad end tidligere vurdere, om det er nødvendigt at købe maskiner med de dyreste og bedste komponenter, eller om lidt billigere komponenter er tilstrækkeligt til at løse de aktuelle arbejdsopgaver.

En begrænsning af PC'ens interne hukommelse er umiddelbart også en nem måde at holde prisen i ave på, og for de fleste brugeres vedkommende er det tilstrækkeligt med 256 MB RAM. I orienteringen er især forbrugerne desuden blevet advaret om, at enkelte producenter og forhandlere forsøger at camouflere prisstigningerne ved at sælge skrabede løsninger, hvor senere reparationer og ændringer bliver uforholdsmæssigt dyre.

Ikke kun de stigende RAM-priser, men også stigende priser på øvrige komponenter, især fladskærme, sender PC-priserne i vejret. De største stigninger kommer derfor naturligt på bærbare computere, men også fladskærme til desktop PC'er, og PC'er med meget udstyr og store mængder intern hukommelse på for eksempel grafikkort vil opleve markante stigninger. For bærbare og stationære PC'er i topklassen bliver prisstigningerne på helt op til 20 procent, vurderer Gartner Dataquest.

Kostprisen på fladskærme (TFT paneler) er steget cirka 25 procent siden december, og der er fortsat stigninger på op til fem procent om måneden. Prisstigningerne har i allerhøjeste grad noget at gøre med udbud og efterspørgsel, og da der sælges flere og flere bærbare PC'er, ligesom mange også ønsker fladskærme til deres desktop PC'er betyder det, at der er en stigende mangel på fladskærme, fordi producenterne ikke kan følge med efterspørgslen. Da skærmen udgør en væsentlig del af den samlede enheds pris vil det derfor også få relativ stor indflydelse.

Compaq har endnu ikke fastsat, hvor store prisstigningerne bliver på de enkelte produkter.

Baggrund om Compaq
Compaq Computer Corporation blev grundlagt i 1982 og er i dag en førende leverandør af IT-løsninger og serviceydelser til både virksomheder og private. Compaq designer, udvikler, producerer og sælger IT-udstyr, software, services og løsninger, blandt andet førende storageløsninger, forretningskritiske løsninger, kommunikationsprodukter, desktop PC'er og bærbare computere. Produkterne sælges i mere end 200 lande både direkte og via et netværk af autoriserede Compaq partnere. Information om Compaq og Compaqs produkter kan findes på www.compaq.dk eller www.compaq.com.

Newsline A/S
Strandvejen 100