28/01-02   -   Pressemeddelelse

DR satser millioner på trafikinformation

Danmarks Radio og IT-virksomheden RAMBØLL Informatik A/S har indgået aftale om udvikling af et nyt system til håndtering af trafikinformation. Systemet skal give bedre og hurtigere information til Danmarks trafikanter og samtidig udbygge Danmarks Radios position som førende inden for trafikinformation.

Danmarks Radio har en ambition om at betjene alle rejsende med relevant rejseinformation fra dør-til-dør. Det vil sige fra det øjeblik, de træder ud af døren, til de er hjemme i boligen igen. I mange år har DR serviceret trafikanter med vejr-, vej- og trafikmeldinger, især via radio. Nu skal denne service forbedres og udvides ved hjælp af den nyeste mobil- og internetteknologi.

Danmarks Radio har derfor indgået en aftale med IT-virksomheden RAMBØLL Informatik A/S om udvikling af et nyt system til håndtering af den ind- og udgående trafikinformation, hvor den udgående bl.a. videreformidles i P4's regionalprogrammer døgnet rundt. Det er for DR en samlet investering på mere end 5 mio.

Næste fase bliver at tilbyde trafikanter målrettet geografisk og personlig trafikinformation. Denne mobil- og internetservice skal gøre det lettere at komme igennem den tunge myldretidstrafik morgen og aften. SMS, internettet og den digitale radio (DAB) skal anvendes i trafikformidlingen.

Danmarks Radio har valgt de seneste nye komponenter og nyeste teknologi, baseret på XML. Microsoft-platformen, som DR har valgt til udvikling af trafikinformationssystemet, omfatter bl.a. følgende komponenter: Windows 2000, SQL Server 2000, BizzTalk Server 2000, Internet Information Server, Visual Studio .NET, .NET Framework, ASP.NET.

RAMBØLL Informatik A/S
Teknikerbyen 19